[audio http://mazur51.files.wordpress.com/2010/10/01-ray-parker-jnr-ghostbusters.mp3]
A film lényege végül is annyi, hogy a három tudós rájön, hogy hogyan lehet csapdába csalni ezeket az entitásokat és megalakítják a vállalkozásukat, amit sokan szemfényvesztésnek gondolnak és egy aktatologató hivatalnoknak hála káosz és zűrzavar lesz úrrá a városon. Ivan Reitman mindig is szórakoztató filmekkel örvendeztette meg a nagyérdeműt. Az Ikrek, Ovizsaru, Dave, Junior, Apák napja, Hat nap hét éjszaka, Evolúció, csak hogy a nagyobbakat említsem. A sztorit ugyan nem ő körmölte le, de ettől még az érdemein nem változtat a tény, hogy kiváló direktor.
A történetet a szereplők, Harold Ramis, Dan Aykroyd és Rick Moranis ötlötte ki saját kútfőből és az elgondolás zseniális volt. 1984-ben amúgy is húzós nevek mentek a vászonra. Akkor debütált a Karate kölyök, a Terminátor, A rémálom az Elm utcában, A volt egyszer egy Amerika, Szörnyecskék és az Indiana Jones második része, szóval nem volt könnyű dolga a produkciónak, ami minden előzetes várakozással ellentétben hatalmas siker lett, a 32 millióba kerülő alkotás 238 milliót szedett össze.
Ez a siker többek között az akkoriban profi minőségnek látszó trükköknek és a színészeknek volt köszönhető főleg. Ma már ezek a digitális szörnyek, inkább viccesen néznek ki mint ijesztően, de szórakoztatni ugyanúgy tudnak mint annó. ÉS ahogy már említettem, ebben nem kis szerepe van a remek színészgárdának. Bill Murray már akkor is zseniálisan vicces volt és Golfőrültekkel a háta mögött, már megvoltak a rajongói is. Ezt a szerepet neki találták ki, eddig úgy néz ki, hogy szerepel majd a harmadik felvonásban is, de ez még változhat. Dan Aykroyd inkább csodabogár volt, mint aranyköpésekkel mulattató humorista, de neki is ez a karakter feküdt igazán. A karrierje akkor már felfelé ívelt, hála a Meztelenek és bolondoknak, a Blues Brothers-nek - ami szerintem a legjobb munkája - és a Szerepcserének, ahol Eddie Murphyvel játszhatott. Harold Ramis legnagyobb sikereit rendezőként és íróként érte el, színészként valahogy nem olyan meggyőző, mint a kamera mögött, de itt például ez egyáltalán nem zavart. Az utánozhatatlan és egyetlen Rick Moranis itt is mesteri volt, az egész lényéből árad a szórakoztatás, noha ő is mozis karrierje kezdetén járt, addig inkább tv sorozatokban tűnt fel. A nyolcadik utas a halál után beindult Sigourney Weaver szekere is és ennek köszönhetően egyre többen fedezték fel a tehetségét, mint színésznő. Itt nem kellett élete alakítását nyújtania, de bőven jó volt erre a szerepre. Ernie Hudson a kezdetben segéd karaktert nyújtotta, de neki is jutott pár jó szöveg. William Atherton már akkor is simán előadta magát, mint egy "zabszem a seggben" ember, akit mindenki megutál majd. Érdemes még megemlíteni David Margulies -t aki a polgármester volt és Annie Potts-t aki a fiúk titkárnője volt, sajnos manapság csak sorozatokban látni.
Kovács László operatőr mindent elkövetett, hogy NY-t, úgy ábrázolja, ahol a szellemek szívesen tanyát vernek, mondjuk ha ez a helyzet, akkor manapság nem lenne nehéz dolga. A fényképezés kiváló, egy szavam se lehet rá és a modern technikának hála, ma már ezek a képek még élesebbek. Ennek azért hátránya is van, mert így a trükkök még idétlenebbeknek tűnnek.
Zeneileg a legnagyobb erőssége a Ghostbusters című dal, amit még az is hallott, aki nem látta a filmet. De Elmer Bernstein is úgy komponálta meg a dallamvilágot, hogy beépüljön és megfelelően lehessen vegyíteni a nyolcvanas évek pop számaival.